Ze života školy

Takarazuka revue a příběh Sadako a tisíc jeřábů

Ve středu 14.3. 2018 jsme měli mimořádnou příležitost seznámit se s japonskou taneční školou Takarazuka. V divadle Lampion nám herečky divadla Takarazuka revue nejdřív představily toto jedinečné těleso. Herecké role obou pohlaví tam ztvárňují jen mladé ženy. Dámy nám během tlumočeného rozhovoru popsaly, jak se dostaly do souboru, jak se na mužské role připravovaly, i to, jak je náročné a prestižní vystupování v Takarazuka revue. Ve druhé polovině programu jsme zhlédli velmi silný a emotivní příběh o dívce Sadako z Hirošimy. Hru jediné herečky doplnily promítané obrazy podobné kaligrafickým symbolům. Závěr příběhu o přítelství, pomoci a naději pak uzavíralo pět našich žáků svými vstupy v češtině. Japonská delegace z velvyslanectví a divadelního souboru se pak setkala se zástupci města a školy. S dětmi jsme pak skládali další jeřáby, povídali si o válkách i míru. Některé žáky divadlo inspirovalo k dalšímu studiu japonské kultury a historie.

 

Fotogalerie zde.

Historie Takarazuka revue.

 Projekt Evropa- třída Bříza

Druhým letošním projektem třídy Bříza byl kontinent Evropa. Navázali jsme tak na malý projekt Moje místo ve vesmíru a také na kosmické příběhy.

Zabývali jsme se přírodními podmínkami, jednotlivými státy, jazyky, Evropskou unií a hlavně využili spousty pomůcek a her, které k Evropě máme. Jeden den jsme věnovali vaření typických evropských jídel, podle jednotlivých států. Tvořili (a stále tvoříme) papírové modely známých staveb. Navštívili jsme Evropský dům v Praze, kde jsme získali nejen informace o fungování Evropské unie, ale dostali jsme každý i pěknou mapu a pracovní sešit Hra o Evropě.vaření

Závěrečné prezentace pak probíhaly během několika dnů, velká část dětí si tentokrát práci připravovala v PowerPointu, většina vůbec poprvé. Učili se, jak informace hledat, ale i jak program ovládat a práci představit ostatním. Většina prací se týkala jednotlivých států (Belgie, Francie, Španělsko, Irsko, Švýcarsko, Itálie, Dánsko), získali jsme často velmi podrobné informace i o dalších tématech: jedna prezentace byla o sopkách, další o zálivech a mořích, jedna o jazycích, o Římu, jídle v Evropě a další o hudebních nástrojích.

Vzhůru do Novověku!

 

Fotogalerie zde.

Projekt Kontinenty - třída BUK

Druhým projektovým tématem tohoto roku jsou Kontinenty.

Žáci se rozdělili napříč ročníky do skupin a vybrali si kontinent, který je zaujal. Společně jsme vytvořili myšlenkovou mapu a domluvili se na tématech, která budou závazná. Cílem bylo připravit pro třídu den vybraného kontinentu. Kromě prezentování vlastního tématu si měly děti společně vymyslet další program – čtenářské dílny, hry, hádanky, křížovky, vaření, sporty, hudební a výtvarné nabídky. Prostě fantazii se meze nekladou :) Část práce každý vymyslel v anglickém jazyce.

Antarktický den – Robin a BertaIMG 9614

Robin nám vyprávěl o lidech – vědcích a výzkumnících v Antarktidě . Popsal nám historii a objevování, ukázal kde leží Antarktida a Arktida.

Berta popsala přírodu a zvířata v Antarktidě . Zajímavé byli obrázky mikroorganismů, které přežijí extrémní podmínky .

Společně si připravili anglickou křížovku , čtenářskou dílnu s příběhem cestovatele Velzla a výtvarnou práci, kde si děti mohly nakreslit antarktické zvíře podle předlohy z knihy, výzkumné stanice nebo potřít papír inkoustem a kreslit do něj zmizíkem. Na závěr jsme se mohli podívat na dokument o životě ve výzkumné stanici.

Asijský den – Jirka, Sam, Linda, Sofie, Hynek    

Jirka-podnebí Asie

Sam-řeky, pohoří a nerostné rostliny  

Linda-fauna a floraIMG 9639

Sofie-politické rozdělení

Hynek-kultura Asie

Asijský den jsme začali prezentacemi našich vybraných témat. Po prezentacích jsme šli ochutnat asijské koláčky štěstí. Po koláčcích jsme šli hrát anglicko-asijskou hru. Děti dostaly anglické otázky a za každou správnou odpověď dostaly čínské písmeno. Nakonec z toho vznikla věta. Náš den jsme ukončili salátem z banánů, pomerančů, jablek, grapefruitů, třešňové šťávy, citrónu, medu a cukru.

Severoamerický den – Esterka, Anička H., Max, Miri, Kačka, Jindra

Ester – lidstvo v USA

Anička – příroda v USA

Miri – lidstvo v Kanadě   IMG 9644

Max – příroda v Kanadě

Jindra – Mexiko

Kačka - Aljaška

Náš Americký den začal prezentacemi. Po prezentacích jsme šli ven hrát anglickou hru. Hra se hraje tak, že jsou dvojice, které mají list s anglickými otázkami a na kartičkách rozmístěných různě po zahradě hledají anglické odpovědi. Mezitím holky pekly americké lívance. Po skončení hry šla jedna polovina jíst lívance s javorovým sirupem a hrála hry, kde se hledá v atlasech a druhá polovina šla hrát baseball. Pak se vyměnili.

 

Africký den Tonda, Eva, Kuba, Roza a Terka

Tonda V. – úvod, podnebí a Emil Holub

IMG 9671

Jakub K. – fauna a flora

Eva K. – oblečení a jídlo

Rozálie P. – hra na státy

Terka M. – jazyky , umění

Africký den začal našimi prezentacemi. Při Rozárčině hře jsme hádali státy Afriky, poté jsme ochutnávali kokosové mléko. Přečetli jsme si pohádku O mazaném sedlákovi, která byla o sedlákovi, který vyšplhal až do nebe. Vyzkoušeli jsme africké tance, bubnování a tančili jsme do rytmu bubnů.

 

Australský den - Ema , Amálka , Mahu , Jožka , Vojta , Matěj

Ema F. – sport, hudba, stavby,

Amálka T. – přírodní jevy

IMG 9709

Mahu Š. – jazyky, oděvy, jídlo

Jožka M. – města , polit. rozdělení , doprava

Vojta Č. – flora

Matěj L. – fauna

Náš australský den začal prezentacemi, poté se ostatní děti rozdělily do tří skupin a my jsme pro ně připravili různé dílny. 1. dílna byla vaření (pekli jsme australský dezert jménem Lamingtons). 2.dílna byla hra z anglickými otázkami o Austrálii. 3.dílna byla výtvarná, děti si vyráběly australské vlajky a místo hvězdiček si tam nakreslily obrázky, které se vážou k Austrálii ,součástí třetí dílny bylo hraní na Didgeridoo. Den jsme zakončili ochutnávkou našeho australského dezertu, který jsme si upekli.

 

Den Jižní Ameriky - Ferda, Matouš, Honza, Patricia

UNADJUSTEDNONRAW thumb 3371

 

Ferda T. – úvod

Matouš V. – flora a fauna

Honza K. – lidstvo

Patricia J. – umění

Náš den začal prezentacemi. Začal Ferda a skončil Matouš. Všechny prezentace se výborně povedly. Potom jsme se rozdělili do 3 skupin a po přestávce jsme začali dělat dílny. Na jedné z dílen byl Matouš a Honza, kteří měli dílnu čtení a tvoření inckého písma kipu. V další dílně byla Patricie, u které se kreslila známá místa jižní Ameriky a v poslední dílně se vařilo erepas s Ferdou. Erepas jsou křupavé placky z kukuřičné mouky.

Více fotografií najdete zde.

Výtvarná dílna LEPORELO 20180216 102558 resized

V pátek 16.2. se skupina nadšenců pustila do výroby leporel za podpory sestry Julči Satranské, které tímto moc děkujeme. Na výstavu výtvorů se k nám do třetího trojročí můžete přijít podívat po jarních prázdnách.

20180216 102626 resized

Projekt Umění

Projekt Umění zahrnoval hudební, výtvarné a literární pojetí kontrastu, vymýšlení, natáčení a následné stříhání videoklipu a byl určen pro sedmáky.

Začali jsme v únoru a skončili v červnu 2015. Schůzky byly každý čtvrtek. Na první kontrast rychlý x pomalý jsme se rozdělili na 3 skupiny a malovali jsme na A3. Nejdříve se všichni pokoušeli vymyslet text, ale nakonec se toho chopila skupinka pěti lidí. Ve spolupráci s Jonatanem se potom vymýšlela hudba. Chtěli jsme, aby se zapojilo co nejvíc z nás, a tak se hrálo na klávesy, xylofon, basovou kytaru, akustickou a elektrickou kytaru, bicí, housle, dřívka a mušle. První nahrávku jsme zaznamenali 17. 3. 2015.